Thursday, October 19, 2017

Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya. [Al-Baqarah: 286]




Ketika aku mulai mengenal Salaf.....kuliah pertama yg aku hadiri...Kuliah UHH di Yayasan Ta'alim....berkobar2 aku mencari through Google maps ....Disitulah titik bermulanya aku mengenal salaf in reality.....

Mediu....
untuk kelas bahasa arab....yg akhirnya aku turut serta dlm kuliah2 yg diadakan.... “Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tak ada yang dapat menolak kurnia-Nya. Dia memberikan kebaikan itu kepada siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya.” (Yunus:107)


semakin hari aku semakin jatuh cinta dgn dunia baru ilmuku.....jika sebelum ini aku mengenal dunia sufi...kina hatiku terpaut dan takan berubah dgn manhaj yg benar....mengenali salaf seolah aku dilahirkan semula..(bukan kelahiran semula version tamil ya) Subhanallah....aku kagum...Ya Allah...tak terhingga aku panjatkan kegembiraan ku dapat berjalan di jalan ini....bukan mudah.....

Al-Faqeh...salah sebuah tempat pembelajaranku yg lain ....aku teruja dgn tafsir quran....dan jiwaku seolah tak dapat dipisahkan dgn dunia salaf....semain hari cintaku semakin bertambah....banyak yg ku pelajari dari sekecil2 hadis..namun keazamanku tetap kuat....penat ku hilang tatkala kaki menjejak lantai kuliah.....


Sukar dipercaya.....namun aku ke kuliah sendirian....ditemani kereta kesayanganku.....Walau ada yg memandang namun aku tetap dgn niat yg utama...pedulikan...Allah tahu.....Sesungguhnya berbeza dgn amalan yg aku lakukan selama ini...

Dugaan...

Sejak mulai belajar salaf.....bermacam dugaan melata....aku tak kisah...di label sesat, wahabi wahima aku dikatakan sakit mental hanya kerana aku bertudung labuh....aku di ketegorikan tak betul dan sesat hanya kerana mengikuti kuliah ustad yg tak dikenali.....berniqob bertambah cambah tohmahan mereka....


أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنا وهم لا يفتنون. ولقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا وليعلمن الكاذبين

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu dugaan)?Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu sebelum mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang benar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya akan orang-orang yang berdusta. [al-Ankabut: 2-3]
Alhamdulillah...ianya tak sedikitpun melemahkan aku....malah aku semakin kuat.....mentarbiyah keluargaku satu cabaran yg sgt kuat.....ibu pada awalnya menolak....mentah2..bila aku membida"ahkan amalan tok nenek kami....namun usahaku berjaya apabila ibu yg dulu mulai mengenakan jubah dan mengikuti kata2ku..malah akulah penasihat agamanya.....bangga dan bahagia kerna janji utamaku pada arwah ayah terlaksana....

يا أيها الذين آمنوا استعينوا بالصبر والصلاة إن الله مع الصابرين

Wahai orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan dengan sabar dan solat, sesungguhnya Allah bersama-sama orang yang sabar. [al-Baqarah: 153]

Iman manusia tu ada pasang surutnya.....benarlah pepatah org..bukan hadis ya..aku mohon..semoga  selepas nokhtah ini.aku akan kembali ke track aku semula....pengalaman...kesedihan...kelemahanku...akan aku atasi......sesungguhnya Allah sayangkan aku....kerna itu DIA sentiasa mendugaku agar aku tak lari jauh dr landasanku......




RISE QASEH NUR KHAULAH RISE!! DONT EVER GIVE UP!